Ένα αεροπλάνο κάθε φορά που αλλάζει στάση κατά την πτήση, κινείται γύρω από έναν ή περισσότερους από τους τρεις άξονες κίνησης, που σα νοητές γραμμές διέρχονται από το κέντρο βαρύτητας του αεροπλάνου. Στο σημείο που τέμνονται οι άξονες ο καθένας είναι πάντα σε γωνία 90ο σε σχέση με τους δυο άλλους.
Ο άξονας που περνά από το ρύγχος του αεροσκάφους και φτάνει στην ουρά του, λέγεται διαμήκης άξονας (longitudinal axis), ο άξονας που περνά από τη μια άκρη των πτερύγων στην άλλη λέγεται εγκάρσιος άξονας (lateral axis) και ο άξονας που περνά κάθετα από το κέντρο βάρους λέγεται κατακόρυφος άξονας (vertical axis).
Οι κινήσεις του αεροπλάνου σε καθένα από τους άξονες αυτούς λέγονται Rolling, Pitching και Yawing. Για να επιτευχθούν αυτές οι κινήσεις χρειάζονται τα βασικά συστήματα ελέγχου, Aileron, Elevator και Rudder.
Aileron
Είναι μια αρθρωτή επιφάνεια με την οποία μπορούμε να ελέγξουμε την κίνηση του αεροπλάνου στον άξονα του roll. Η επιφάνεια αυτή βρίσκεται συνήθως στο πίσω μέρος της κάθε πτέρυγας. Τα πτερύγια του aileron είναι έτσι συνδεδεμένα ώστε όταν το ένα ανεβαίνει, το άλλο στην άλλη πτέρυγα αντίστοιχα να κατεβαίνει. Στη μια πτέρυγα λοιπόν θα έχουμε δημιουργία αρνητικής άντωσης και στην άλλη θετική. Αυτό που προκαλούν τελικά, είναι ότι εξαναγκάζουν τη μια πτέρυγα να ανέβει προς τα πάνω και ταυτόχρονα την άλλη προς τα κάτω. Έτσι έχουμε αλλαγή κλίσης του αεροπλάνου γύρω από το διαμήκη άξονα και τη στροφή του ανάλογα αριστερά ή δεξιά.
Δείτε το βίντεο για περισσότερες πληροφορίες
Για το FlightSimmer.GR
Γιάννης Ευαγγελινός