Ένα αντικείμενο λέμε ότι εκτελεί μια πτήση όταν κινείται σε ένα αέριο (την ατμόσφαιρα) και δεν έρχεται σε επαφή με κάποια στερεή ή υγρή επιφάνεια. Πολλά αντικείμενα μπορούν να βρεθούν σε πτήση. Κάποια από αυτά μπορούν να εκτελέσουν μια ελεγχόμενη πτήση εκμεταλλευόμενα τις αεροδυναμικές ιδιότητες. Είτε φυσικά, όπως τα πουλιά και τα έντομα, είτε ανθρώπινες κατασκευές, όπως το αερόστατο και το αεροπλάνο.
Όταν ένα αεροπλάνο βρίσκεται σε πτήση εξασκούνται επάνω 4 βασικές δυνάμεις. Το βάρος (Weight) του, η ώθηση (Thrust) από τους κινητήρες του, η αεροδυναμική αντίσταση (Drag) και η άντωση (Lift).
ΑΝΤΩΣΗ
Βασική προϋπόθεση για να μπορέσει να στηριχτεί ένα σώμα στον αέρα, είναι να εξασκείται πάνω του μια δύναμη τέτοια που θα μπορέσει να νικήσει την βαρύτητα. Η δύναμη που κάνει ένα αντικείμενο να ίπταται είναι η Άντωση. Η δύναμη αυτή ασκείται κάθετα ως προς τον άξονα κίνησης του αντικειμένου μέσα σε ένα ρευστό.
Ο πρώτος που ανέλυσε την άντωση ήταν ο φυσικός Bernulli με την θεωρεία «ίσου χρόνου διέλευσης» Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή ο αέρας που περνά από το πάνω μέρος ενός σώματος σε σχήμα πτέρυγας θα κάνει τον ίδιο χρόνου με τον αέρα που περνά από το κάτω μέρος του, για να φτάσει στο σημείο εκφυγής.
Αν η απόσταση που θα έχει να διανύσει από την πάνω μεριά είναι μεγαλύτερη από την κάτω, τότε τα μόρια του αέρα θα έχουν μεγαλύτερη ταχύτητα περνώντας από πάνω από ότι αυτά που περνούν από την κάτω πλευρά. Άρα θα παρατηρείτε συνωστισμός στο κάτω μέρος που θα αυξάνει την πίεση στην πτέρυγα ενώ από την πάνω μεριά θα υπάρχει αραιότερη συγκέντρωση αέρα που θα μειώνει την πίεση πάνω της.
ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗ ΠΤΗΣΗ
Για να πούμε ότι εκτελούμε μια ελεγχόμενη πτήση, θα πρέπει να ελέγχουμε την εκτροπή του αντικειμένου στους τρεις άξονες κίνησης. Στο σχέδιο 3 φαίνονται οι τρεις αυτοί άξονες:
Α. Roll ή περιστροφή στον κατά μήκος άξονα
Β. Pitch ή περιστροφή κατά πλάτος
Γ. yaw ή περιστροφή κατά τον κάθετο άξονα
Δείτε το βίντεο για περισσότερες πληροφορίες
Για το FlightSimmer.GR
Γιάννης Ευαγγελινός