Turn and Balance Indicator
Το turn and balance indicator είναι ένα διπλό όργανο. Σαν turn indicator μας δείχνει το ρυθμό αλλαγής του heading του αεροσκάφους και σαν balance indicator, βλέπουμε αν η στροφή που διαγράφει το αεροπλάνο είναι ισορροπημένη ή έχουμε ολίσθηση. Η συνηθισμένη ονομασία του δείκτη είναι turn coordinator. Το καθένα από τα δυο συστήματά του έχουν ένα ανεξάρτητο μηχανισμό λειτουργίας. Και τα δυο όμως βασίζονται σε γυροσκοπικούς μηχανισμούς.
Στο turn indicator βλέπουμε τη μινιατούρα ενός αεροπλάνου από το πίσω μέρος του, το οποίο φαίνεται να παίρνει κλίση αριστερά ή δεξιά. Με τη κλίση αυτή μας δείχνει ποιος είναι ο ρυθμός αλλαγής της κατεύθυνσης του αεροπλάνου. Σε καμία όμως περίπτωση δε μπορεί να μας δείξει τη κλίση που παίρνει το σκάφος, άρα δεν πρέπει να το συγχέουμε με το attitude indicator, που δίνει ενδείξεις για το πόσες μοίρες είναι το bank angle του αεροπλάνου. Έτσι όσο πιο γρήγορα αλλάζει η πορεία του αεροπλάνου, τόσο περισσότερο βλέπουμε τη μινιατούρα να γέρνει προς τη μεριά της στροφής. Αυτός είναι ο λόγος άλλωστε που βλέπουμε το όργανο αυτό να μας δίνει πληροφορίες ακόμα και στο έδαφος.
Στη περίμετρο του οργάνου υπάρχουν και από τις δυο πλευρές δυο γραμμές που μας δείχνουν πότε το αεροσκάφος έχει σταθερή πορεία και άλλες δυο πιο κάτω υπό γωνία. Όταν η πτέρυγα της μινιατούρας μένει σε αυτές τις πλάγιες γραμμές, τότε γνωρίζουμε ότι έχουμε μια standard rate turn. Στο κάτω τμήμα του οργάνου, βρίσκεται το παράθυρο του balance indicator. Εκεί βλέπουμε μια μπίλια η οποία κινείται δεξιά ή αριστερά. Όταν το αεροπλάνο αλλάζει κατεύθυνση, η μπίλια αυτή πρέπει να βρίσκεται στο κέντρο. Τότε λέμε ότι έχουμε μια συντονισμένη στροφή (coordinated turn). Σε άλλη περίπτωση έχουμε ολίσθηση (skidding turn ή slipping turn).
Για το FlightSimmer.GR
Γιάννης Ευαγγελινός
Δείτε το βίντεο για περισσότερες πληροφορίες