FlightSimmer.GR
Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider
Συνέντευξη Luca Bertossio
"Concorde in Flight Simulator" by Κυπριανός Μπίρης
Συνέντευξη Jurgis Kairys
Συνέντευξη Svetlana Kapanina
Flight with TB20 SX-ATK
Εκπαίδευση

 

     Είναι οι χάρτες που περιγράφουν την εκτέλεση μια διαδικασία ILS. Όταν στο αεροδρόμιο υπάρχει εξοπλισμός ILSILSDefinition: Instrument Landing System...
, τότε δημοσιεύεται ένας ή περισσότεροι χάρτες που υποδεικνύουν την πορεία που θα πρέπει να ακολουθηθεί για να φτάσει στο σημείο όπου μπορεί το σκάφος να ευθυγραμμιστεί με το localizer και το glide path του συστήματος ILS. Παρακάτω θα εξετάσουμε ένα παράδειγμα ILS chart, από το αεροδρόμιο του Μονάχου (EDDM). Συγκεκριμένα τον χάρτη 11-2 ILS or LOC rwy 08R.

 

 

     Ξεκινώντας από το επάνω μέρος του χάρτη βλέπουμε τις εξής πληροφορίες:

 

  1. Ονομασία κατά ICAO και IATA καθώς και η ονομασία του αεροδρομίου.
  2. Ημερομηνία έκδοσης του χάρτη.
  3. Αναγνωριστικό για το συγκεκριμένο χάρτη.
  4. Στο πάνω μέρος η πόλη και η χώρα που βρίσκεται το αεροδρόμιο και κάτω ο τύπος προσέγγισης στον διάδρομο και το όνομα του.
  5. Η συχνότητα ATISATISDefinition: Automatic Terminal Information Service...
    του αεροδρομίου
  6. Το Apt Elev που είναι το ύψος του υψηλότερου σημείου των διαδρόμων του αεροδρομίου σε πόδια.
  7. Transition level και Transition altitude του αεροδρομίου. Μας αναφέρει ότι το Trans altitude είναι στα 5000ft και το Trans level ορίζεται από τον ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας. Στον χώρο αυτό επίσης αναφέρονται σημειώσεις που ισχύουν για τις διαδικασίες που περιγράφονται σε αυτό το chart. Στην περίπτωση του συγκεκριμένου αναφέρεται ότι το altimeter θα πρέπει να ρυθμιστεί σε hPa ή σε ίντσες κατόπιν αιτήματος στον ελεγκτή.
  8. MSAMSADefinition: Minimum Safe Altitude...
    Διάγραμμα που προσδιορίζει τα ελάχιστα ασφαλή ύψη το για να έχουμε ένα ύψος ασφαλείας 1000 πόδια από οποιοδήποτε εμπόδιο βρίσκεται σε ακτίνα 25 ναυτικά μίλια από το ραδιοβοήθημα (στην προκειμένη περίπτωση το NDBNDBDefinition: Non-Directional (Radio) Beacon...
    MNW). Αυτό το διάγραμμα χρησιμοποιείται σε έκτακτες ανάγκες και δεν προσφέρει βοήθεια ναυτιλίας.
  9. Στο πλαίσιο αυτό αναγράφεται η Missed approach διαδικασία. Η διαδικασία δηλαδή που πρέπει να ακολουθήσει ο πιλότος αν αποτύχει για κάποιον λόγο να προσγειωθεί στον διάδρομο. Οι οδηγίες που μας δίνονται στην περίπτωση αυτή είναι πως πρέπει να συνεχίσουμε ανερχόμενοι με την πορεία του διαδρόμου περνώντας από το DMS VOR και συνεχίζοντας για 1 μίλι και αφού φτάσουμε στα 1900 πόδια, στρέφουμε δεξιά με πορεία το OTT VOR και συνεχίζοντας την άνοδο μέχρι τα 5000 πόδια.

 

     Στο αμέσως πιο κάτω τμήμα του χάρτη βλέπουμε με μπλε σήμανση, την πορεία που πρέπει να ακολουθήσει το αεροσκάφος. Το IAFIAFDefinition: Initial Approach Fix...
στη διαδικασία αυτής (να θυμίσουμε ότι IAF είναι το σημείο που καταλήγει μια STAR διαδικασία) είναι το Ottersberg VOR (OTT) (a). Φτάνοντας εκεί πρέπει να συνεχίσουμε για 18 μίλια και σε ύψος όχι κάτω από 5000 πόδια (b) και με πορεία 260 μοίρες (c) μέχρι το σημείο D18.0 OTT (d). Η γραμμή συνεχίζει μέχρι το επόμενο σημείο που είναι το MAISACH VOR (MAH) (e). Για να φτάσουμε εκεί η διαδικασία μας λέει να συνεχίσουμε με πορεία 352ο και να μείνουμε στα 5000ft. (f) Η πορεία συνεχίζεται μέχρι το σημείο D6.0 MAH (g) με πορεία 057ο  στα 5000ft για 6 μίλια (j). Το τελευταίο κομμάτι πριν αρχίσει η διαδικασία του ILS είναι η απόσταση μέχρι το επόμενο σημείο το BEGEN που απέχει 1.7 μίλια. Από το BEGEN και μετά βλέπουμε με κόκκινη σήμανση την πορεία του ILS με πορεία 080ο συνεχίζουμε μέχρι το κατώφλι του διαδρόμου

 

 

Πριν ασχοληθούμε με το ILS του διαδρόμου και το πως συνεχίζουμε μέχρι τον διάδρομο θα αναλύσουμε κάποια από τα σύμβολα που υπάρχουν στο κομμάτι αυτό του χάρτη.

 

     Στο διπλανό σχήμα βλέπουμε την σήμανση του VOR OTTERSBERG. Η ροζέτα (a) μας δηλώνει την θέση και το είδος του ραδιοβοηθήματος. Στο πλαίσιο ραδιοβοηθήματος VOR. Σε αυτό αναγράφονται το όνομα του στο πάνω μέρος και από κάτω η συχνότητα και το όνομά του κατά ICAO. Ακριβώς από κάτω βλέπουμε τον Morse κωδικό του. Το “D” υποδεικνύει ότι υπάρχει και DMEDMEDefinition: Distance Measuring Equipment...
εξοπλισμός. Στο ίδιο σημείο θα βρούμε και άλλα γράμματα σε άλλες περιπτώσεις, όπως (H) που μας δείχνει πως το ραδιοβοήθημα χρησιμοποιείται για μεγάλα ύψη. Μπορεί να δούμε (Τ) σημαίνει ότι τι VOR είναι terminal, ενώ το (L) δείχνει πως το ραδιοβοήθημα είναι για χαμηλά ύψη. Η ένδειξη 5000’ δείχνει το ύψος που θα πρέπει να είμαστε περνώντας το σημείο.

 

 

 

     

 

     Με αυτά τα σύμβολα σημειώνονται τα εμπόδια που μπορεί να υπάρχουν στην περιοχή του χάρτη. Το σύμβολο (a) σημαίνει ότι υπάρχει ένα τεχνικό έργο (κτήριο κεραία κτλ.) που το μέγιστο ύψος του είναι 1916ft. Στην περίπτωση (b) το εμπόδιο είναι φυσικό (λόφος, βράχος κτλ.) που το ύψος του είναι 1924ft. Και το (c) ένα οποιουδήποτε είδους εμπόδιο στα 1894ft.

 

 

 

 

 

 

 

     Στο σημείο αυτό ο χάρτης μας δείχνει άλλο ένα ραδιοβοήθημα, το NDB (MUNICH). Οι ομόκεντροι κύκλοι από τελείες μας δείχνουν την θέση του, ενώ στο πλαίσιο βρίσκονται η συχνότητα, ο ICAO κωδικός του, και ο μορσικός κωδικός του.

 

 

 

 

 

     Στο επόμενο σχήμα επικεντρωνόμαστε στο ζώνη του ILS. Στο πλαίσιο (a) βλέπουμε τα στοιχεία του. Στο επάνω μέρος του βλέπουμε ότι διαθέτει και DMEDMEDefinition: Distance Measuring Equipment...
, ενώ μέσα και από αριστερά, την κατεύθυνση (80 μοίρες), την συχνότητα που πρέπει να συντονιστούμε (109,3) και την ICAO ονομασία (IMSE). Σαν ένα επιμηκυσμένο  βέλος (b) βλέπουμε την ενεργή περιοχή του ILS που ξεκινά από το σημείο BEGEN (c) και καταλήγει στον διάδρομο (d). Ευθυγραμμισμένοι πάνω σε αυτό πρακτικά είμαστε απόλυτα συντονισμένοι με το σύστημα ILS.. Εστιάζοντας στο σημείο BEGEN βλέπουμε κάτω από το όνομα του τις αποστάσεις από τα ραδιοβοηθήματα ILS (IMSE) στα 11 μίλια και από το VOR (DMS) στα 11,9 μίλια (e). Με διακεκομμένη γραμμή (f) φαίνεται η Missed Approach Procedure πορεία που πρέπει να ακολουθήσουμε σε περίπτωση αποτυχημένης προσπάθειας προσγείωσης

 

 

     Κατεβαίνοντας πιο κάτω στον χάρτη βλέπουμε το παρακάτω τμήμα του. Στο πάνω μέρος βλέπουμε τον πίνακα που αναγράφεται το ύψος που πρέπει να έχουμε σε αντίστοιχες αποστάσεις από το ILS σε περίπτωση που δεν έχουμε GS (Glide Slope). (a). Από κάτω βλέπουμε την πορεία που μας καθοδηγεί το σύστημα ILS στον κάθετο άξονα δίνοντας πληροφορίες για το ύψος που πρέπει να βρισκόμαστε σε σχέση με την απόστασή από το ILS (MSE) και VOR (MDS). Στο σημείο D0.7 (b) βρίσκεται το MAPMAPDefinition: Missed Approach Point...
 απ΄όπου ξεκινά η διαδικασία σε περίπτωση αποτυχημένης προσπάθειας προσγείωσης. Πιο αριστερά βλέπουμε το TCHTCHDefinition: Threshold crossing height...
50’
που μας αναφέρει ότι ακολουθώντας το ILS θα φτάσουμε πάνω απ’ το κατώφλι του διαδρόμου στα 50 πόδια. Τέλος στο σημείο (d) βλέπουμε το ύψος του διαδρόμου 1486΄. Κάτω αριστερά στο σχήμα βλέπουμε τον πίνακα (e) που μας δίνει οδηγίες για τον ρυθμό καθόδου σε πόδια/λεπτό που πρέπει να έχουμε ανάλογα με την ταχύτητά μας έτσι ώστε να ακολουθούμε ακριβώς το προφίλ καθόδου. Πιο δεξιά (f) φαίνεται η διάταξη τον  φώτων ALSALSDefinition: Approaching Lighting System...
που υπάρχουν πριν τον διάδρομο με την αναφορά για PAPIPAPIDefinition: Precision Approach Path Indicator...
φώτα στην αριστερή πλευρά του διαδρόμου. Στο πλαίσιο κάτω δεξιά (g) φαίνονται τα πρώτο στάδιο της missed approach διαδικασίας.

 

 

     Στο επόμενο σχέδιο έχουμε το κατώτερο μέρος του χάρτη. Εδώ βλέπουμε τον πίνακα Straight in landing που μας δίνει πληροφορίες για το ελάχιστο ύψος απόφασης και για το πια πρέπει να είναι η ορατότητα στον διάδρομο ώστε να επιτρέπεται η προσγείωση.

 

     Το πάνω μέρος του πίνακα με το μπλε χρώμα, έχουμε το ύψος απόφασης με πλήρη λειτουργία του ILS (a) και με χρήση του χωρίς την ύπαρξη προφίλ καθόδου (b). Το ύψος απόφασης DHDHDefinition: Decision Height...
είναι το ύψος πάνω από το αεροδρόμιο που πρέπει ο πιλότος να αποφασίζει κάθε φορά αν πρέπει να προσγειωθεί στον διάδρομο ή όχι. Το υψόμετρο απόφασης DADADefinition: Decision Altitude...
είναι η ίδια συνθήκη μόνο που το ύψος υπολογίζεται από την επιφάνεια της θάλασσας. Έτσι στο παράδειγμα του full ILS το DA είναι 1686’ και το DH 200’. Στο κάτω μέρος του πίνακα με πράσινο χρώμα εμφανίζεται η ελάχιστη ορατότητα RVRRVRDefinition: Runway Visual Range...
που πρέπει  να επικρατεί για να επιτρέπεται η προσγείωση ανάλογα και με τις κατηγορίες των αεροσκαφών (c). Και αυτές οι ενδείξεις είναι σε δυο ομάδες, μια με πλήρες ILS (full ILS) και μια με ILS χωρίς προφίλ καθόδου (GS out). Εξηγείται παρακάτω η περίπτωση του full ILS.

  1. FULL RVRRVRDefinition: Runway Visual Range...
    550m - Ελάχιστη ορατότητα διαδρόμου 550 μέτρα με όλα τα φώτα ανοιχτά.
  2. TDZTDZDefinition: TouchDown Zone ...
    or CLCLDefinition: CenterLine of rwy...
    out 550m- Ελάχιστη ορατότητα 550 μέτρα όταν δεν λειτουργούν τα φώτα στην περιοχή που πρέπει να ακουμπήσουμε στον διάδρομο ή τα φώτα της κεντρικής γραμμής του διαδρόμου.
  3. ALSALSDefinition: Approaching Lighting System...
    out 1200m – Ελάχιστη ορατότητα 1200 μέτρα όταν δεν λειτουργούν τα φώτα προσέγγισης του διαδρόμου.

 

 

  

 Για το FlightSimmer.GR
  Γιάννης Ευαγγελινός