FlightSimmer.GR
Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider
Συνέντευξη Luca Bertossio
Συνέντευξη Jurgis Kairys
Συνέντευξη Svetlana Kapanina


    

     Η Μαρία Αρκομάνη είναι η πρώτη γυναίκα εκπαιδεύτρια πιλότων στην Ελλάδα. Ξεκίνησε το 2008 το ATPL στην Global Aviation SA. Τελείωσε το course της το 2011 και αμέσως ξεκίνησε την εκπαίδευση του FI (Flight Instructor).

     Αμέσως μετά ξεκίνησε να εργάζεται για την Global Aviation SA μέχρι και σήμερα. Οι συνολικές της ώρες πτήσης είναι περίπου 900 ώρες.

 

  •  Μαρία σε ευχαριστούμε καταρχάς για τη συνέντευξη αυτή. Πες μας, πότε άρχισες να ενδιαφέρεσαι γενικά για την αεροπορία;

     Καταρχήν να σας ευχαριστήσω για την πρόσκλησή σας και με την σειρά μου να σας ευχηθώ ότι καλύτερο για την σελίδα σας. Με την αεροπορία απ' ότι θυμάμαι είχα ξεκινήσει να φλερτάρω από πολύ μικρή ηλικία. Δυστυχώς στην Ελλάδα δεν υπήρχε και δεν υπάρχει η σχετική ενημέρωση ως προς την εκπαίδευση και ως προς το συγκεκριμένο επάγγελμα. Ακόμα και σήμερα εν έτη 2015 πολλοί νομίζουν πως πιλότος γίνεσαι μόνο από τη Πολεμική Αεροπορία.

     Εγώ θυμάμαι ήταν καλοκαίρι του 2008 και αναρωτιόμουν γιατί δεν έγινα πιλότος. Και έτσι ξαφνικά έκανα μια αναζήτηση στο Internet και μπήκα σε forum. Η αλήθεια είναι πως μπερδεύτηκα λίγο. Το καλό ήταν για μένα πως μέσα στο χάος του forum, είδα πως μπορώ να γίνω πιλότος. Για καλή μου τύχη η πρώτη σχολή που ενημερώθηκα ήταν η Global Aviation. Και έτσι ξεκίνησα να εκπληρώνω το όνειρο μου.

  • Πώς αντέδρασαν οι δικοί σου και οι φίλοι σου στο άκουσμα ότι ενδιαφέρεσαι για την αεροπορία; Σε ενθάρρυναν ή το αντίθετο;

     Η αλήθεια είναι πως οι γονείς μου δεν το πίστευαν μέχρι την μέρα που τους είπα πως γράφτηκα σχολή. Πάγωσαν, η αλήθεια είναι αυτή. Οι γονείς μου με στηρίζουν σε κάθε απόφαση μου. Έχουμε μια σχέση απόλυτης εμπιστοσύνης και απόλυτης στήριξης. Η μάνα μου βέβαια σαν Ελληνίδα μάνα, πάντα έδειχνε τον φόβο της ακόμα και σήμερα αλλά πλέον την ελέγχω. Σημαντικό ρόλο στην ζωή μου έπαιξε και παίζει η γιαγιά μου. Η απόλυτη στήριξη και ακόμα και σήμερα δεν υπάρχει περίπτωση να μην με πάρει στις 8.00 το πρωί και να μου δώσει την ευχή της.

     Όσο για τους φίλους, γέλαγαν. Σε αυτή την φάση της ζωής μου κατάλαβα πως δεν ήταν πραγματικοί. Και δεν έπεσα έξω. Ο έρωτας μου όμως για την αεροπορία ήταν τόσο αληθινός που δεν ένιωσα καμία απώλεια. Αντίθετα, με έκανε πιο δυνατή και πειθαρχημένη. Αυτή την πειθαρχία και τον αυτοσεβασμό είναι τα πρώτα που μαθαίνω σε έναν μαθητή μου.

  • Πού και πώς εκπαιδεύτηκες και απέκτησες εμπειρία; Επηρέασε την πορεία σου αυτή, είτε θετικά είτε αρνητικά, το γεγονός ότι ήσουν γυναίκα;

     Όπως σου ανέφερα και πιο πάνω, η μοναδική μου εμπειρία ήταν μηδενική και ξεκίνησε με το που γράφτηκα στη σχολή. Δεν είχα καμία άλλη προ εκπαίδευσης εμπειρία και κατ' επέκταση γνώση. Τώρα το γεγονός ότι ήμουν γυναίκα... Μμμμμ.. Μάλλον επηρεάστηκαν πιο πολύ άλλα άτομα, ίσως γιατί το είχα βάλει τόσο πείσμα που προχωρούσα πολύ πιο γρήγορα. Δεν άφηνα γενικά να επηρεαστώ γιατί δεν μου αρέσει να βγαίνω εκτός στόχου και σχεδίου. Οπότε αν δω την σημερινή μου πορεία και εξέλιξη μπορώ να πω, πως ο χαρακτήρας μου επηρέασε την πορεία μου θετικά.

  • Πώς και διάλεξες το δρόμο του εκπαιδευτή, μιας και ήσουν η πρώτη γυναίκα εκπαιδευτής στη χώρα μας; Επηρεάστηκες από κάτι ή κάποιον;

     Επηρεάστηκα από δύο σπουδαίους ανθρώπους. Τον εκπαιδευτή μου τον Νίκο Βαρελά, που τον είχα σε όλη μου την εκπαίδευση και από τον Ηead of Trainer Mάριο Σαμπράκο, που με έβγαλε στο πρώτο solo και μου έκανε την εκπαίδευση του FI. Αισθάνομαι πολύ τυχερή γιατί η εκπαίδευση μου έγινε από δύο σπουδαίους αεροπόρους και πάνω απ' όλα ανθρώπους και αυτό που μου έμαθαν, με έκαναν να θέλω να το μεταδώσω και εγώ με την σειρά μου. Την εκπαίδευση δεν την αλλάζω με τίποτα. Και η μεγάλη μου χαρά είναι όταν κάποιοι μαθητές μου λένε πως έχω πολλά κοινά με αυτούς τους εκπαιδευτές. Νιώθω πολύ υπερήφανη...

  • Λόγω του κατά κανόνα ανδροκρατούμενου επαγγέλματος που κάνεις, ποια είναι η αντίδραση των εκπαιδευόμενων πιλότων όταν βλέπουν ότι εκπαιδευτής τους θα είναι γυναίκα;

     Απολύτως κανένα πρόβλημα. Και αν έτυχε ένας στο παρελθόν, μετά την πρώτη πτήση που είχαμε, άλλαξε αμέσως γνώμη. Από την άλλη, το επίπεδο της σχολής είναι τέτοιο που οι εκπαιδευτές έχουν την αντίστοιχη εμπειρία και αεροπορική παιδεία. Αυτό έχει μαθευτεί στην αγορά και μόνο εμπιστοσύνη φέρνει χωρίς να κοιτάει φύλο.

  • Σου είχε περάσει ποτέ από το μυαλό να γίνεις επαγγελματίας πιλότος αερογραμμών;

     Όπως μου ήρθε έτσι και έφυγε. Να σου πω κάτι; Είμαι επαγγελματίας πιλότος αλλά όχι αερογραμμών. Δεν είναι κακό να λέμε ότι δεν είναι όλοι οι πιλότοι καλοί για airliner. Και εγώ ξέρω πως η αεροπορική μου παιδεία ανήκει στην εκπαίδευση. Δεν θα ήμουν ποτέ τόσο καλή όσο είμαι σε αυτό που κάνω. Επιπλέον, η ικανοποίηση να βλέπεις παιδιά να εξελίσσονται μέσα από σένα, είναι μοναδική. Η ευτυχία μου είναι να βλέπω παιδιά που πέταξα μαζί τους και είναι σε αεροπορικές γραμμές. Για μένα αυτό είναι βραβείο και δύναμη για να συνεχίσω. Έναν άλλο τομέα της αεροπορίας που αγαπώ είναι η αντιχαλαζική προστασία. Θα μπορούσα και θα ήθελα κάποια στιγμή να συνδυάσω και τα δύο με προτεραιότητα πάντα στην εκπαίδευση.

  • Πες μας κάποιες εμπειρίες σου από δύσκολες ή έντονες στιγμές ως πιλότος. Πες μας αντίστοιχα και ως εκπαιδευτής.

     Σαν μαθήτρια ήταν η πίεση και η πειθαρχία σε σχέση με το χρόνο που έπρεπε να τελειώσω. Είχα πάρει δάνειο και είχα φτιάξει ένα επιθυμητό πλάνο. Εκεί ζορίστηκα. Στο πτητικό κομμάτι όπως και να το κάνεις δεν μπορείς να ζοριστείς γιατί πάντα έχεις την ασφάλεια που έχεις δίπλα σου τον εκπαιδευτή. Το πιο πολύ ζόρι το είχα με τις θεωρητικές εξετάσεις. Διάβαζα πολλές ώρες, δεν έβγαινα από το σπίτι και σαν αποτέλεσμα ήταν να πέσω λίγο ψυχολογικά γιατί ένιωθα πως δεν θα τα καταφέρω. Πήρα ένα σκύλο (αυτό μου έλειπε) και με βοήθησε αυτό να ξεμπλοκάρω. Έμενα μόνη μου και από το διάβασμα είχα αποξενωθεί και είχα ξεχάσει να μιλάω. Οπότε ο φιλαράκος μου έχει μεγάλο μερίδιο ευθύνης για την σημερινή μου εξέλιξη.

     Σαν εκπαιδεύτρια περνάμε σε άλλο επίπεδο. Πολλές στιγμές άγχους κυρίως όταν στέλνεις τον μαθητή σου solo. Κάθε πτήση είναι διαφορετική, οι χαρακτήρες είναι πολλοί, εύκολες και δύσκολες στιγμές. Πρέπει να είσαι συνέχεια σε μια εγρήγορση. Τα δεδομένα αλλάζουν σε κλάσματα δευτερολέπτου και εγώ σαν εκπαιδεύτρια πρέπει να αντιδράσω πολύ πριν γίνει το κακό.

     Ένα από τα περιστατικά που μου έχουν μείνει, σε μια πτήση μπήκα με έναν μαθητή σε σύννεφο για να δει λίγο το συναίσθημα και τι πρέπει να κάνει σαν πιλότος. Το παιδί έπαθε φοβία και Vertigo. Κράτησε 5 λεπτά όλο αυτό αλλά έπρεπε να περιορίσω τον πανικό του με προσοχή και ταυτόχρονα να έχω όλο τον έλεγχο. Πιθανόν αυτό να φαίνεται αυτό πολύ απλό, όμως απαιτεί απόλυτη προσοχή διότι δεν ξέρεις πως μπορεί να εξελιχθεί. Γενικά όμως κάθε πτήση είναι μια εμπειρία καινούργια και όσο μαθαίνει ο μαθητής από τον εκπαιδευτή, στο τέλος της μέρας και ο εκπαιδευτής όμως γίνεται τελικά μαθητευόμενος γιατί έχει μάθει ακόμα πιο πολλά. Είναι μια σχέση αμφίδρομης γνώσης.

  • Έχεις ασχοληθεί καθόλου με το flight simulator; Σε βοήθησε σαν εκπαιδευτικό μέσο σε σχέση με το Real;

     Έχω ασχοληθεί όσο αφορά την περίοδο της εκπαίδευσης μου. Είναι ένα σπουδαίο μέσο γνώσης, σίγουρα έχει διαφορές με το Real, αλλά γενικά οι διαδικασίες είναι οι ίδιες. Βέβαια αυτό που έχω δει με την εμπειρία μου, όταν έρχεται ένας μαθητής που έχει ασχοληθεί με simulator έχουμε κάποια θεματάκια κυρίως στην αρχική εκπαίδευση του. Έχει την νοοτροπία του sim και δυσκολεύεται να ανταπεξέλθει στην real πτήση.

  • Πώς βλέπεις γενικά το μέλλον της αεροπορίας στη χώρα μας; Τι χρειάζεται για να ασχοληθεί ο κόσμος περισσότερο με αυτή;

     Δεν θα σου πω πως το βλέπω, αλλά πως το εύχομαι. Εύχομαι οι δουλειές να ανοίξουν, γιατί υπάρχουν χειριστές ταλέντα και πρέπει να μπουν στην αεροπορική βιομηχανιά. Υπάρχει ζήτηση αλλά περιορισμένων ατόμων. Πρέπει να δοθούν περισσότερες ευκαιρίες. Δυστυχώς αυτή την στιγμή στην χώρα μας είναι πολύ δύσκολα τα πράγματα. Τα χρήματα της εκπαίδευσης είναι πολλά. Υπάρχουν οικογένειες που δεν έχουν να φάνε, πόσο μάλλον να διαθέσουν ένα μεγάλο ποσό για να γίνει κάποιος πιλότος.

     Όμως τα όνειρα δεν πρέπει να σταματάνε. Ο κόσμος πρέπει να στηρίζει την αεροπορία να την αγαπάει να την σέβεται και να μην δυσφημίζουν την ελληνική αεροπορική εκπαίδευση κάποιοι άσχετοι σε ένα forum. Η αεροπορία είναι ιδέα. Θεωρώ πως πρέπει να γίνονται πολλά events σε πολλά αεροδρόμια για να έρχεται και να την απολαμβάνει κόσμος από παντού.

  • Μαρία μια τελευταία ερώτηση. Πες μας τα μελλοντικά σου σχέδια στο χώρο της αεροπορίας.

     Πρώτα απ' όλα να έχω την υγεία μου. Τα μελλοντικά μου σχέδια αφορούν την εκπαίδευση. Επιπλέον βρίσκομαι σε μια φάση πολλών συζητήσεων για να αναβαθμίσω περισσότερο την αεροπορία μας. Όσο μπορώ με σταθερά βήματα. Αν πετύχω αυτό που θέλω τότε σίγουρα θα βοηθηθεί πολύς κόσμος και θα ανοίξουν δουλειές στον αεροπορικό τομέα. Είμαι ακόμα όμως σε συζητήσεις. Η σχολή πάει πολύ καλά γεμίζουν οι τάξεις οπότε κεφάλια μέσα.

     Έχω ξεκινήσει μια σελίδα στο Facebook Eagle Aviator όπου υπόσχεται πολλά πράγματα αργά και σταθερά. Συνεντεύξεις από καταξιωμένους ανθρώπους στον τομέα της αεροπορίας και πολλά άλλα. Εύχομαι να είμαστε όλοι καλά και θα πω σε όλα τα παιδιά πως τα πράγματα είναι δύσκολα αλλά να μην τα παρατήσουν. Αν αγαπάνε την αεροπορία μπορούν να είναι δίπλα της με πολλούς τρόπους. Η αγάπη αρκεί...

 

     Σε αυτό το σημείο να ευχαριστήσουμε για άλλη μια φορά τη Μαρία και να τις ευχηθούμε ότι καλύτερο στα μελλοντικά της σχέδια.

 

Για το FlightSimmer.GR
   
  Παναγιώτης Νάστος  
  Γιάννης Ευαγγελινός