Από το Τεύχος 29 του Remove Before Flight (Ιανουάριος - Φεβρουάριος 2010) - Click to buy |
Ήταν το τραγικότερο ατύχημα από πλευράς αριθμού θυμά-των που έπληξε αεροπλάνο ευρείας ατράκτου (wide body) μέχρι τότε και συγκλόνισε όχι μόνο τον αεροπορικά κόσμο, αλλα και την παγκόσμια κοινή γνώμη. Τα πορίσματα των ερευνών άφηναν αιχμές για το αν και κατά πόσο λει-τουργούσαν οι μηχανισμοί πρόληψης των ατυχημάτων, ενώ οι ενέργειες που ακολούθησαν επιβεβαίωναν, ότι θα μπορούσε με τα κατάλληλα προληπτικά μέτρα, να έχει αποφευχθεί, αν αυτά είχαν λπφθεί έγκαιρα. Παράλληλα, το ατύχημα αυτό, αποτέλεσε την αφετηρία στην πορεία του προγράμματος των DC-10 προς την αποσύνθεση, παρά το ότι το αεροπλάνο αυτό πραγματικά άξιζε καλύτερης τύχης. Αν και έχουν περάσει πάνω από 35 χρόνια από τότε, στους αεροπορικούς κύκλους παραμένει επίκαιρο, αναλύεται στις αίθουσες διδασκαλίας και αποτελεί παράδειγμα προς αποφυγή σωρείας σφαλμάτων και παραλείψεων...
Η πτήση ΤΚ981 με 168 επιβάτες προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο Orly στο Παρίσι δύο λεπτά μετά τις 11 το πρωί τοπική ώρα. Το DC-10 των Τουρκικών Αερογραμμών με το όνομα "Ankara" τροχοδρόμησε μέχρι τη θέση Α2 του αεροσταθμού Orly-Sud όπου και στάθμευσε. |
![]() |
Μπήκε στην ΤΗΥ ένα χρόνο μετά από αυτόν, αλλά είχαν μπει στα πιλοτήρια των DC-10 την ίδια μέρα. Οκτώ Μαρτίου 1973. Είχε κάνει και αυτός προηγουμένως την ίδια διαδρομή από τα πιλοτήρια των F27 και DC-9. Για άγνωστο λόγο όμως, πιθανόν σαν συγκυβερνήτης να πέταγε περισσότερο, είχε σχεδόν διακόσιες ώρες περισσότερες στα DC-10, αλλά 1400 λιγότερες συνολική πείρα στον αέρα. Στο θάλαμο πίσω, πενήντα επιβάτες άνοιγαν τα ερμάρια στην οροφή και μάζευαν τα πράγματά τους. Το πλήρωμα του θαλάμου επιβατών άνοιξε την μπροστά αριστερή πόρτα για την αποβίβαση αυτών των πενήντα ανθρώπων που είχαν τελικό προορισμό τη Γαλλική πρωτεύουσα. Γι' αυτούς το ταξίδι τελείωνε εκεί... Για εκείνους που έμεναν πίσω σε λίγο θα άρχιζε ένα πολύ μεγαλύτερο... |
![]() |
|
Στην αίθουσα υποδοχής των αναχωρήσεων, μπροστά στα σημεία ελέγχου εισιτηρίων των Τουρκικών Αερογραμμών γινόταν το αδιαχώρητο. Ο υπεύθυνος υπάλληλος που στεκόταν πίσω από τα γκισέ χαλάρωσε την γραβάτα του και ξεκούμπωσε το τελευταίο πάνω κουμπί του πουκαμίσου του, αφήνοντας μια Βαθιά ανάσα άγχους να εκτονωθεί από το στήθος του. Στηρίχτηκε στα δύο του χέρια μέσα από το έδρανο και φώναξε: «Δεν μπορούμε κύριοι να σας εξυπηρετήσουμε όλους» και συνέχισε μετά από μιά σύντομη παύση: «το αεροπλάνο γέμισε... δεν υπάρχουν άλλες θέσεις...«Έσκυψε το κεφάλι προσπαθώντας να χαλαρώσει για ένα δευτερόλεπτο. Αυτή η απεργία μας έκανε τη ζωή δύσκολη, σκέφτηκε. Πραγματικά κατα σύμπτωση την ημέρα εκείνη στην τότε ΒΕΑ, σημερινές Βρετανικές Αερογραμμές, το προσωπικό εδάφους απεργούσε. Έτσι αρκετοί επιβάτες με προορισμό το Λονδίνο βρήκαν τη συνέχεια της πτήσης αυτής σαν μια λύση ανάγκης. Διακόσιοι δεκαέξι άνθρωποι από τους οποίους οι περισσότεροι ήταν Άγγλοι, οπαδοί της εθνικής τους ομάδας rugby που την | προηγουμένη είχαν παρακολουθήσει τον αγώνα της Γαλλίας με την Αγγλία. Όσοι ήταν οργανωμένοι οπαδοί κατάφεραν και επιβιβάστηκαν στο μοιραίο αεροπλάνο. Μαζί τους και ένα γκρουπ γιαπωνέζων τραπεζικών υπαλλήλων, μία ομάδα καλλίγραμμα μοντέλα που επέστρεφαν από μία επίδειξη μόδας και μερικοί άλλοι κυρίως επιχειρηματίες διαφόρων εθνικοτήτων βρισκόταν ήδη στον προθάλαμο της εξόδου Α2. Οι "κοινοί θνητοί" δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν μία θέση. Αυτοί ήταν τώρα που διαμαρτυρόταν... ματαίως Βέβαια. Το αεροπλάνο, όπως τους δήλωναν οι κοπέλες στο check-in, δεν διέθετε ούτε... σκαμνάκια, ούτε... θέσεις ορθίων. Τη στιγμή εκείνη Βέβαια, αυτοί που έμεναν έξω, καταριόταν την τύχη τους. Μία ώρα αργότερα θα την ευγνωμονούσαν... και δεν θα μπορούσαν να πιστέψουν πόσο γενναιόδωρη ήταν απέναντι τους. Και δεν θα ευγνωμονούσαν μόνο την τύχη τους, αλλά και τον υπεύθυνο του check¬in που πάνω στη σύγχυση μπερδεύοντας τα νούμερα, νόμισε ότι το αεροπλάνο είχε γεμίσει αν και υπήρχαν ακόμη 11 κενές θέσεις που δεν διέθεσε... |
![]() |
11 άνθρωποι, πολύ τυχεροί άνθρωποι, εκείνη την ημέρα... ξαναγεννήθηκαν χάρις στο σφάλμα των ανθρώπων της ΤΗΥ στο Παρίσι. |
Τέλος πάντων τα υπολόγισε κατά προσέγγιση άλλωστε το τεράστιο αεροπλάνο έχει τόσες ανοχές... Λίγο μεγαλύτερες ταχύτητες και θα τα κατάφερναν... Και αυτός όπως και οι δύο άλλοι, οι χειριστές, προερχόταν από την Αεροπορία της Τουρκίας. Στα 20 του χρόνια είχε αποφοιτήσει από την σχολή μηχανικών της ΤΗΚ. Έπειτα από 15 χρόνια καριέρας στην ΤΗΚ εγκατέλειψε και αυτός τις τάξεις της και πέρασε στην πολιτική. Δεν έκανε κάτι διαφορετικό από αυτό που γινόταν και στην πατρίδα μας εκείνες τις εποχές. Όλοι στην ΤΗΚ ονειρευόταν μια δεύτερη καριέρα μετά αεροπλάνα και φυσικά τη... χλιδή και τα χρήματα που εξασφάλιζε μία θέση στις τάξεις του εθνικού αερομεταφορέα. Βέβαια άλλο να πετάς καμία ρυμούλκηση στόχου ή καμία εκπαιδευτική ρίψη με Dakota στη «χάση και στη φέξη» και άλλο να πετάς δρομολόγια κανονικά στην πολιτική αεροπορία. Η σύγκριση μοιάζει σαν τη μέρα με τη νύχτα. Έτσι ενώ ο χρόνος που είχε περάσει μπροστά στους πίνακες των στρατιωτικών αεροπλάνων όταν κρέμασε οριστικά τη φόρμα του, μετά Βίας ξεπερνούσε τις 1300 ώρες όλες κι όλες, ένα χρόνο μετά που πήρε το πτυχίο του σαν ιπτάμενος μηχανικός στο DC-10, είχε βάλει ήδη σχεδόν 800 ώρες σε αυτά τα πιλοτήρια. Περισσότερες από τις μισές του συνόλου που είχε βάλει σαν στρατιωτικός. Η ώρα μόλις έχει περάσει και στο πιλοτήριο επικρατεί η γνωστή ατμόσφαιρα με τις διαδικασίες της εκκίνησης και αναχώρησης σε εξέλιξη. Ο ιπτάμενος μηχανικός διαβάζει κοφτά το checklist, ο αντίχειρας γλιστρά πάνω στο πλαστικοποιημένο λείο χαρτί της κάθε σειράς και οι δύο χειριστές εκτελούν και απαντούν. Ο μηχανικός εδάφους παρακολουθεί χωρίς να επεμβαίνει, δεν είναι δουλειά του, άλλωστε είναι επισκέπτης εκεί μέσα δεν του το επιβάλλει κανένας εκτός από την αγάπη του για το αντικείμενο της δουλειάς του. Δέκα λεπτά μετά τις 12 φτάνει στα ακουστικά του ελεγκτή στον πύργο, η φωνή του συγκυβερνήτη που ζητά άδεια για εκκίνηση. «Orly η Turkish 981, θέση Α2, άδεια για εκκίνηση παρακαλώ» Ο ελεγκτής τους δίνει άδεια «Turkish 981, ελεύθερος για εκκίνηση αλλά κρατήστε τη θέση σας». Ο ένας μετά τον άλλον οι τρεις κινητήρες του DC-10 ζωντανεύουν και τα όργανα τους σταθεροποιούνται. Οι ενδείξεις είναι κανονικές. «Ζήτα άδεια για push-back» λέει ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης καλεί πάλι τον πύργο. «Orly η Turkish 981, θέση Α2, άδεια για push-back παρακαλώ». Πίσω τους στον τροχόδρομο υπάρχει κυκλοφορία. «Turkish 981, περιμένετε παρακαλώ». Μόλις τρία λεπτά αργότερα παίρνουν την άδεια, ο κυβερνήτης λύνει τα φρένα και το Βαρύ ρυμουλκό αρχίζει να σπρώχνει το κατάφορτο αεροπλάνο που απομακρύνεται από το κτήριο του αεροσταθμού. Στον τροχόδρομο το αφήνει με προσανατολισμό προς τον διάδρομο 08. Η απόσταση από την άκρη του είναι “δύο Βήματα". «Orly η Turkish 981. άδεια για τροχοδρόμηση, παρακαλώ». «Turkish 981, ελεύθερος για τροχοδρόμηση προς τον 08» Ο κυβερνήτης αφήνει τα φρένα και καθώς το κατάφορτο αεροπλάνο αρχίζει να κυλά αργά-αργά στον τροχόδρομο σπρώχνει ελαφρά μπροστά τις μανέτες. To Alfa-Victor επιταχύνει και ο κυβερνήτης ξαναφέρνει πίσω τις μανέτες. |
Καθώς τροχοδρομεί αργά και νωχελικά παίρνουν και τις οδηγίες αναχώρησης από τον πύργο. «Turkish 981, αναχώρηση 18 αρχική άνοδο στα 4000 πόδια...» 0 κυβερνήτης ρυθμίζει το ύψος που πήρε στο μικρό παραθυράκι. Δεν αργούν να φτάσουν κοντά στην άκρη του διαδρόμου. Ένα Β727 μπροστά τους αφήνει μαύρη ομίχλη πίσω του και χάνεται ανάμεσά της, καθώς φτάνουν στην άκρη του διαδρόμου, «κοίτα τι αφήνει ο καρβουνιάρης...» μονολογεί ο μηχανικός που κοιτάζει έξω από τα τεράστια πλευρικά παράθυρα. Βέβαια το δικό τους το αεροπλάνο, ένα σχεδόν ολοκαίνουργιο DC-10 που δεν είχε ούτε 3.000 ώρες στον αέρα και λιγότερες από χίλιες πτήσεις, είναι εφοδιασμένο με σχεδόν τελείως άκαπνους κινητήρες. Αεροπλάνο συστήματα και κινητήρες βρίσκονται στην τελευταία λέξη της τεχνολογίας. «Turkish 981, άνεμος από 060, δέκα κόμβοι... βαρομετρική 1016... θερμοκρασία 6 Κελσίου... διάδρομος 08... ελεύθερος για απογείωση...» Ο συγκυβερνήτης επαναλαμβάνει και ο κυβερνήτης ελευθερώνει τα πόδια του από τα φρένα και σπρώχνει μπροστά τις μανέτες. Η ταχύτητα ανεβαίνει καθώς το αεροπλάνο ξεχύνεται πάνω στον διάδρομο. 30 δευτερόλεπτα μετά τις 12 και 30 το Alfa-Victor ξεκολλά από το έδαφος. Δύο λεπτά αργότερα παίρνουν νέα άδεια. «Turkish 981, ελεύθερος για τα 6000 πόδια... καλέστε τον έλεγχο περιοχής» Σε ένα λεπτό τα έχουν φτάσει. Αλλάζουν συχνότητα και αναφέρουν: «... η Turkish 981... 6000 πόδια...» Παίρνουν άδεια για πιό ψηλά. «Turkish 981, ανεβείτε στο επίπεδο 230... στροφή αριστερά για Montdidier...» Ο κυβερνήτης απλώνει το χέρι του και επιλέγει στο παραθυράκι του αυτομάτου πιλότου το νέο ύψος. Ο υψομετρικός ενδείκτης στροβιλίζεται καθώς το αεροπλάνο ανεβαίνει. Έχουν περάσει οκτώ λεπτά μετά που το αεροπλάνο ξεκόλλησε από τον διάδρομο και τώρα περνούν τα 9000 πόδια. Το αεροπλάνο συνεχίζει να ανεβαίνει και η άτρακτός του γεμίζει με αέρα που έρχεται από τον κλιματισμό και φουσκώνει σαν ένα μπαλόνι. Έτσι πρέπει για να μπορέσει να δημιουργηθεί περιβάλλον άνετο για όλους που βρίσκονται μέσα στο αεροπλάνο. Από τον πύργο ελέγχου η πορεία της ανόδου του DC-10 καταγραφόταν κανονική με πορεία βόρεια-Βορειοδυτικά μέχρι λίγο μετά τα 11.000 πόδια περίπου υψόμετρο. Ξαφνικά ένα ισχυρό τράνταγμα συγκλονίζει το αεροπλάνο, συνοδευόμενο από δυνατό και απότομο βουητό. Η μανέτα του κινητήρα της ουράς (Νούμερο 2) τραβήχτηκε από μόνη της προς τα πίσω χτυπώντας βίαια στο οριακό σημείο της διαδρομής της λες και κάποιο αόρατο χέρι την τράβηξε μανιασμένο. Οι ενδείκτες της στάθμης των δεξαμενών υδραυλικού στον πίνακα του ιπτάμενου μηχανικού κινούνται ταχύτατα προς την ένδειξη μηδέν ενώ η σειρήνα προειδοποίησης αποσυμπίεσης ουρλιάζει. Ένα σύννεφο σκόνης καλύπτει την καμπίνα επιβατών και πληρώματος, ενώ κάθε είδους μικρό αντικείμενα, χαρτιά, είδη εξυπηρέτησης και σκουπίδια ίπτανται και κινούνται με ταχύτητα προς το πίσω μέρος της καμπίνας. Ο κυβερνήτης ρωτά τι συμβαίνει, για να πάρει την απάντηση από τον συγκυβερνήτη «μάλλον υπάρχει ρήγμα στην άτρακτο». Ζητά επιβεβαίωση. Έρχεται στο πρόσωπο της συνοδού που ορμά πανικόβλητη στο cockpit |
είναι εκ της περιγραφής αυτονόητη. Επειδή όμως πάντα υπάρχουν αποσκευές της τελευταίας στιγμής, αποσκευές που το μέγεθος τους είναι μεγαλύτερο σε μέγεθος για να χωρέσουν στα εμπορευματοκιβώτια (για παράδειγμα να αναφέρουμε μία ιστιοσανίδα με τον ιστό της), μεταφορά κατοικίδιων ζώων, που δεν είναι δυνατόν φυσικά να τα βάλουμε σε... container, αλλά και πολλά άλλα, για το λόγο αυτό υπάρχει στο πίσω μέρος του αεροπλάνου ένας χώρος αρκετά μεγάλος όπου τα εμπορεύματα τοποθετούνται χύμα. Ο χώρος αυτός, με ογκομετρικές διαστάσεις καθόλου ευκαταφρόνητες, ούτως ή άλλως θα ήταν πολύ δύσκολο αν όχι αδύνατον να αξιοποιηθεί για την αποδοχή εμπορευματοκιβωτίων λόγω της κλίσης (στενέματος) προς τα επάνω του πίσω κατώτερου τμήματος της ατράκτου. Έτσι λοιπόν ο χώρος αυτός αξιοποιείται κατα τον καλύτερο δυνατό τρόπο ώστε να δέχεται χύμα αποσκευές. Η πρόσβαση και φόρτωση σε κάθε ένα από αυτά τα διαμερίσματα, τις αποθήκες όπως μπορεί να τις ακούσετε στο αεροδρόμιο, γίνεται από μία πόρτα για καθένα. Τα ανοίγματα στην άτρακτο για τους χώρους που φορτώνονται τα εμπορευματοκιβώτια και οι παλέτες. εκ των πραγμάτων είναι τεράστια, άρα τεράστιες και οι πόρτες. Γιαυτό δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστεί η τεχνική κλεισίματος / ανοίγματος που εφαρμόζεται στις μικρές πόρτες του θαλάμου επιβατών. Έτσι λοιπόν οι πόρτες αυτές ανοίγουν είτε ηλεκτρικά, είτε υδραυλικά προς τα έξω και με διαδρομή προς τα επάνω. Βέβαια αυτός ο τρόπος αποδείχθηκε ότι μέχρι που έγιναν πολλές και σημαντικές τροποποιήσεις στην λειτουργία της χάθηκαν ανθρώπινες ζωές. Αυτό είναι όμως προέκταση της ιστορίας. Οι πόρτες που ανοίγουν προς τα έξω έχουν ένα ακόμη μειονέκτημα. Εγκυμονούν κινδύνους για τους ανθρώπους που θα θελήσουν να τις ανοίξουν μετά την προσγείωση του αεροπλάνου. Δώστε βάση σε αυτό γιατί οι προεκτάσεις του αποτελούν πολύ σημαντική λεπτομέρεια σε άμεση σχέση με το ατύχημα. Ο κίνδυνος έχει προκύψει επανειλημμένα στον υπογράφοντα τουλάχιστον τρεις φορές. Μετά την προσγείωση, αφού το αεροπλάνο φτάσει στην πίστα και σταθμεύσει, μπορεί η άτρακτος λόγω κάποιας δυσλειτουργίας του συστήματος συμπίεσης (pressurisation system) να μην έχει αποσυμπιεστεί πλήρως. Άρα στο εσωτερικό της υπάρχουν ακόμη πιέσεις που σπρώχνουν την πόρτα προς τα έξω. Αν λοιπόν συμβαίνει αυτό, ο εργάτης που θα ξεφορτώσει. όταν πάει να ανοίξει την πόρτα μη γνωρίζοντας ότι η άτρακτος είναι ακόμη συμπιεσμένη, με το που θα την απασφαλίσει θα την δεχτεί αστραπιαία επάνω του και εξαρτωμένου του ύψους του πιθανόν στο... πρόσωπο. Αυτό συνέβη πριν μερικά χρόνια στη Ρόδο όταν ένας εργάτης, που επρόκειτο να ξεφορτώσει ένα μη ελληνικού νηολογίου αεροπλάνο, έχασε ένα... αυτί επιχειρώντας να ανοίξει μία cargo door. Όλοι λοιπόν οι κατασκευαστές έχουν προνοήσει ώστε ταυτόχρονα με την απασφάλιση της πόρτας, και μάλιστα με μία μικρή χρονική προτεραιότητα. μόλις κινηθεί ο μοχλός ασφάλισης/απασφάλισης προς το άνοιγμα, να ανοίγουν κάποιες μικρές θυρίδες εκτόνωσης της πιέσεως (pressure relief doors) που βρίσκονται πάνω στην πόρτα. και να αφήνουν τον αέρα να |
διαφύγει. Άρα να εξισώνουν την εσωτερική πίεση της ατράκτου με την ατμοσφαιρική πριν ανοίξει η πόρτα. Κρατήστε το αυτό θα το συναντήσουμε πιό κάτω. Τέλος Α’ μέρους Κώστας Γαβριλάκης
|